Evropská komise (EK) plánuje od příštího roku monitorovat u letecké dopravy kromě emisí COtaké množství sazí či oxidů síry a dusíku.

Dle výzkumů tyto chemické zplodiny z letadel vytváří aerosoly, které v atmosféře zabraňují úniku tepla a přispívají k oteplování planety. Tento jev je experty popisován jako náhodné geoinženýrství.

To potvrdil i nedávný výzkum britských, německých a amerických odborníků.

Čím výše letadla létají, tím více kondenzačních stop vytváří

Tým výzkumníků z britského Imperial College v Londýně, z německého Institutu fyziky atmosféry a amerického NASA, analyzoval pomocí strojového učení satelitní data více než 64 000 kondenzačních stop nad severním Atlantickým oceánem.

Zkoumaná data odhalila, že moderní letadla vytváří mnohem více kondenzačních stop než letadla staršího typu. A to zejména kvůli tomu, že moderní letadla létají ve vyšších nadmořských výškách kolem 12 km.

„Tato studie hází klín do fungování leteckého průmyslu,“ uvedl vedoucí výzkumného týmu, dr. Edward Gryspeerdt.

„Kvůli účinnosti leteckých paliv a snížení emisí CO2 nová letadla létají výše a výše v atmosféře. Neúmyslně však vytváří více kondenzačních stop, které nad severním Atlantikem déle přetrvávají. Ty zabraňují úniku tepla a zvyšují dopady letecké dopravy na klima,“ pokračoval Gryspeerdt.

Podle vědců výzkumného týmu nezpůsobuje nadměrné množství kondenzačních stop jen vyšší nadmořská výška letadel, ale také množství sazí, které letadlo emituje.

Saze z letadel jsou klíčové pro formování kondenzačních stop

Méně sazí z letadel vede k rychlejšímu rozplynutí kondenzačních stop v atmosféře. Více sazí má opačný účinek.

„Z dalších studií víme, že emise sazí mají klíčovou roli pro vlastnosti nově se formujících kondenzačních stop. A to se potvrdilo. Naše studie jako první přichází s důkazy o tom, že kondenzační stopy, které obsahují méně sazí, mizí na obloze rychleji. Starší, špinavější motory vyprodukují více různých částic sazí a také více kondenzačních stop,“ řekl jeden z výzkumníků, dr. Marc Stettler.

Co výzkumníky překvapilo, bylo zjištění, že malá trysková letadla vyprodukují podobné množství kondenzačních stop jako velká komerční letadla.

Pohodlí nejbohatších versus dopady na klima

Satelitní data také ukázala, že „soukromá trysková letadla, která létají v nadmořských výškách 12 a více kilometrů, vytváří mnohem rozsáhlejší kondenzační stopy“.

„Ačkoliv jsou soukromá trysková letadla velikostně mnohem menší, vytváří kondenzační stopy podobné mnohem větším letadlům. Víme, že ti nejbohatší, kteří kvůli komfortu těmito letadly létají, produkují obrovské množství emisí COna jednoho cestujícího,“ uvedl Gryspeerdt.

„Náš výzkum potvrzuje obavy o dopadech soukromých tryskových letadel na klima. Zatímco chudé země jsou negativně ovlivňovány různými extrémy počasí.“

SOUVISEJÍCÍ TÉMATA

letecká doprava

klima