Německá agentura Reuters informovala, že Evropská komise (EK) plánuje vyjmout dálkové lety z povinnosti monitorovat všechny emise, což je pravidlo, které by mělo začít platit počátkem příštího roku.

Letecké společnosti budou nuceny evidovat nejen množství emitovaného oxidu uhličitého (CO2), ale také množství zplodin sazí či oxidů síry a dusíku.

Povinnost zavádí kvůli zjištěním Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, že i další zplodiny z letecké dopravy, kromě CO2, přispívají k oteplování.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) argumentovala, že momentálně se jiné emise než CO2 nedají přesně měřit a lobbovala u EK, aby se opatření netýkalo dlouhých letů. A také aby bylo dobrovolné. Tyto snahy IATA však dle Reuters rozdělily letecké dopravce.

Ryanair a další nízkonákladovky se cítí diskriminovány

Nízkonákladové letecké společnosti, jako například Ryanair, easyJet nebo Wizz Air, které realizují krátké lety po EU, s tímto rozdělením na krátké a dlouhé lety nesouhlasí.

„Plošné vyloučení letů mimo evropský prostor vytváří mylnou představu, že tyto lety nemají efekt oteplování. V rámci budoucích snah snížit emise kromě CO2 to povede k vytváření chybných opatření,“ uvedly výše uvedené aerolinky ve společném prohlášení, které bylo zasláno všem vládám členských zemí EU.

Těžko měřitelné

V interním dokumentu IATA uvádí, že „množství zplodin (saze, oxidy síry a dusíku) z letecké dopravy je těžké odhadnout, protože je závislé na přesném složení leteckého paliva, typu motoru, podmínkách vnějšího prostředí a mnoha dalších faktorech“.

Co se týče emisí CO2, podle odhadů IATA komerční letadlo emituje 3,16 kg CO2 a 1,25 kg vodní páry na kilogram spáleného leteckého paliva.

Podle internetových stránek theglobaleconomy.com se denně spotřebuje v rámci letecké dopravy kolem 350 milionů litrů paliva denně.

Odhady o množství zplodin z letadel však také existují.

Rozdíly mezi emisemi CO2 a zplodin z letadel nejsou zásadní

Britská agentura BBC uveřejnila statistiky britské vlády, které porovnávaly emise CO2 s již zmiňovanými zplodinami z letecké dopravy.

U vnitrostátních letů komerční letadlo emitovalo 133 g CO2 a 121 g zplodin na jednoho cestujícího za kilometr. U dlouhých letů to bylo o něco méně (102 g versus 93 g).

Harvadský profesor a přední odborník na solární geoinženýrství, David Keith, pro internetový časopis MIT Technology Review uvedl, že komerční letadlo emituje kolem 100 g síry za minutu.

Každý den vzlétne na světě kolem sto tisíc komerčních letadel.